tirsdag 19. april 2016

Hva skal plantes i hagen i 2016

 
Noen ganger kicker livet deg så hardt i rompa at du bare får lyst til å gjemme deg under en busk og bli der. Men akkurat som riflefuglen (se forrige innlegg) har jeg ikke tenkt til å gjøre det. Så nå har jeg slått på stortromma og skrevet en liste/plan! Ingen ting er bedre enn lister/planer. Med system og orden og det hele. Det er viktig å kjenne sine begrensninger og ikke ta helt av. Så tro det eller ei - denne listen er mye mindre enn orginalen. Det er ikke sikkert jeg kommer til å plante alt, og kanskje bytter jeg ut noe. Men dette er i hvert fall et utgangspunkt. 
Så vær så god. Kos dere. Her er min begrensede hageplan for 2016 :) 

Hagen hjemme
Hva fantes i hagen fra før av?
Gressplen
Aroniahekk
Plommetre - Victoria
En annen hekk jeg ikke vet hva heter

Plantet høsten 2015 av Kjersti (og som forhåpentligvis vil spire og gro til våren):
Søyleblomst
Astilbe
Tulipaner
Krokus
Stilkrose

Hva har jeg lyst til å plante i hagen i år

Krydderurter og spiselige blomster:
Gressløk
Bladpersille
Basilikum
Ringblomst (spiselig og vakker blomst)
Stemorsblomst (spiselig og vakker blomst)
Blomkarse (Vakker klatreplante med spiselige blomster)
Timian
Oregano
Mynte (i krukke for å unngå at den sprer seg i hele hagen)

Bær:
Jordbær (Dette har vi på hytta, men vi tenkte å flytte de til hagen i Drammen. Jeg tror de vil trives bedre her fordi her vil de få mer sol.)
Bringebær (må bygge støttegjerde til dem)
Solbær

Grønnsaker:
Grønnkål
Artisjokk 
Ruccola
Voksbønner
Brekkbønner
Sukkererter
Salat
Tomater
Redikk
Rabarbra
Squash

Stauder
Masse lavendel
Anemone
Peoner
Praktakeleie
Praktstorknebb

Løker og knoller
Georginer

Sommerblomster
Fløyelsblomst ( kan beskytte spesielt kål mot skadedyr)
Lobelia
Solsikke
Pelargonia
Hawaiirose
Spragle

Klatreplanter 
Lilla klematis

Busker og trær
Lilla duftsyrin
Hortensia
Sommerfuglbusk

Andre ting
Komposthaug
Støtte til klatreplanter
Støtte til bringebærplanter

Hagen på hytta

Grønnsaker jeg vil plante på friland på hytta i år:
Grønnkål
Gulrot

Grønnsaker jeg vil plante i drivhuset på hytta i år:
Agurk
Tomat
Chili

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar