lørdag 17. desember 2016

Å lære om sopp

Denne soppen har jeg personlig spist uten å oppleve noen problemer i etterkant. Før man spiser en sopp må man være helt sikker på at den ikke er giftig. Husk at mange spiselige og giftige sorter kan ligne på hverandre.
For 2 år siden kunne jeg svært lite om sopp. Jeg visste at de smakte godt og det var stort sett det. Da jeg begynte å lære om sopp for en stund siden trodde jeg at jeg bare skulle lære om hvilke sorter man kan spise til middag og hvilke man skulle holde seg langt unna fordi man enten får mageproblemer eller mister leveren av den.
Så feil kan man ta..  Å lære om sopp har vært som å dykke ned i en egen verden jeg ikke visste at fantes, og fortsatt skraper jeg bare så vidt på overflaten av dette rare universet.
 Visste for eksempel dere at sopp verken er en plante eller et dyr? Den er noe midt i mellom og derfor regnes den som et helt eget rike. Sopprike.
Og visste dere at den soppen vi plukker i skogen egentlig ikke er soppen, men soppens frukt? Den egentlige soppen holder til under bakken som et slags nettverk av celletråder som kan strekke seg over store områder.
Og visste dere at det finnes sopper man fint kan spise til middag, men hvis man drikker alkohol sammen med den blir soppen giftig??
  Ja, kanskje dere visste dette, og at det bare er jeg som har et hull i min allmennkunnskap. Eller kanskje dere sitter der hjemme med bakoversveis og haken hengende på tastaturet.
Det vil jeg nok aldri få svaret på, men jeg vet i hvert fall at denne "dyr og plante i ett"- saken (soppen) kommer til å forbli i mitt liv.
Det er fint å skrive om sopp når det er snø ute. Snø og sopp er ikke det samme. Noen mener at vann (altså også snø) er levende. Tenk på det dere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar